Työttömän työnhakijan asiointi muuttui toukokuussa 2022
Mänttä-Vilppulassa, Juupajoella ja muissa Pirkanmaan työllisyyden kuntakokeilualueen kunnissa sekä TE-toimistoissa otettiin toukokuussa 2022 käyttöön uusi asiakaspalvelumalli.
Uusi palvelumalli vaikuttaa työllisyyden kuntakokeilussa asiakkaana olevan arkeen monella tavalla. Kasvokkain tapaamiset OMA-valmentajan kanssa lisääntyvät ja niitä järjestetään aiempaa useammin. Lisäksi työnhakijan työnhakuvelvollisuus uudistuu ja karenssit lievenevät.
Osa tapaamisista järjestetään kasvokkain paikan päällä kunnan työllisyyspalveluissa. Tavoitteena kohtaamisissa on, että asiakas saisi riittävästi tarkoituksenmukaista ja joustavaa tukea. Asiakkaan OMA-valmentaja neuvoo työnhaussa ja tarjoaa sopivia tukipalveluja. Hän myös miettii yhdessä asiakkaan kanssa sopivimmat reitit kohti työllistymistä.
Muutoksia myös palvelukanaviin
Toukokuussa myös asiakkaan palvelukanavissa tapahtui muutoksia. Työmarkkinatori.fi:n käyttö on laajentunut ja se tulee korvaamaan valtakunnallisen te-palvelut.fi -sivuston.
Omatoiminen työnhaku lisääntyy
Uudessa palvelumallissa työnhakijalle asetetaan työnhakuvelvollisuus. Sen mukaan asiakkaan tulee hakea omasta tilanteestaan riippuen kuukaudessa 0–4 työpaikkaa. Haettavien paikkojen minimimäärä asetetaan kullekin työnhakijalle yksilöllisesti ja hän saa itse valita haettavat työpaikat. Työnhakuvelvoitteen täyttäminen korvaa osittain kunnan tekemät työtarjoukset.
Karenssit lievenevät
Uuden mallin periaatteiden mukaan karenssit eli korvauksettomat määräajat lievenevät huomattavasti. Mallissa otetaan myös käyttöön muistutukset työnhakijalle, joiden avulla asiakkaan on helpompi noudattaa työnhakijan velvollisuuksia.
Asiakkaita ohjeistetaan asiointiin tulevista muutoksista vielä tarkemmin ennen mallin käyttöönottoa.
Lue alkuperäinen tiedote TE-palvelujen verkkosivuilta:
Työttömän työnhakijan asiointi muuttuu toukokuusta 2022 alkaen
Työ- ja elinkeinoministeriö:
Usein kysyttyjä kysymyksiä pohjoismaisesta työvoimapalvelumallista