Kotisivulle

Pirkanmaan hyvinvointialue aloittaa 1.1.2023

Pirkanmaan hyvinvointialue aloittaa 1.1.2023, sote-palvelut jatkuvat lähes ennallaan.

Hyvinvointialue vastaa mm. terveysasemien, hammashoitoloiden, neuvoloiden, kotihoidon, sosiaalityön, lastensuojelun, vammaisten ja ikäihmisten sekä sairaaloiden, ensihoidon ja pelastuslaitoksen palveluista.

Pirkanmaan hyvinvointialue vastaa kaikista pirkanmaalaisten julkisista sosiaali- ja terveyspalveluista 1.1.2023 alkaen.



 

Mikä ei muutu?

Palvelut tuotetaan tutuissa kuntien ja Taysin sekä hyvinvointialueen palveluntuottajina jatkavien ulkoistettujen tai yhtiömuotoisten palveluntuottajien palvelupaikoissa. Hoito- ja asiakkuussuhteet eivät muutu. Nykyiset ajanvaraukset, lähetteet sekä asiakas- ja potilastiedot säilyvät.

Mikä muuttuu?

Palveluihin pääsyn kriteerit, palkkiot ja korvaukset sekä asiakasmaksut yhtenäistyvät koko Pirkanmaalla. Joihinkin etuuksiin ja asiakasmaksuihin tulee pieniä muutoksia. Myös korvausten ja palkkioiden maksupäivät saattavat muuttua. Jos kunnan tekemään päätökseen tulee muutos, siitä toimitetaan uusi päätös asiakkaalle. Osa sähköisen asioinnin suostumuksista tai kielloista tehdään uudelleen seuraavan asioinnin yhteydessä. Pirkanmaan hyvinvointialueen laskut voi tilata sähköisesti verkkopankissa.

Hyvinvointialueen palvelujen yhteystiedot löytyvät osoitteesta pirha.fi. Osa kuntien sote-palvelujen lankanumeroista muuttuu. Uudet numerot tulevat verkkosivuille. Muuttuvissa numeroissa on kevään ajan soitonsiirto ja vuoden loppuun asti tiedote. Kaikki matkapuhelinnumerot ja Taysin numerot säilyvät ennallaan.

Mistä saa tietoa?

Lisätietoa muutoksista on verkossa pirha.fi.  Ellei tietoa löydy verkosta, sosiaali- ja terveys – palvelujen yleinen neuvontanumero eli Soteluuri auttaa numerossa 03 384 5050 arkisin klo 8–18. Sote-luurissa ei käsitellä asiakastietoja tai palvelun ja hoidon tarvetta.
Mikäli on tarve saada ohjeita terveyspalveluihin hakeutumisesta tai arviota hoidon tarpeesta, Pirkanmaan terveysneuvonta auttaa uudessa numerossa 03 384 5000. Päivystykseen hakeutumista harkitseva voi kysyä ohjeita ja neuvoja vuorokauden ympäri numerosta 116 117. Hätätilanteessa soitetaan 112.

Hyvinvointialueen palveluista ja niihin tulevista muutoksista kerrotaan myös tammikuun alussa koteihin jaettavassa viranomaistiedotteessa.

Hyvinvointialue on tuottanut asiakastiedotteen jaettavaksi sote-palvelujen asiakkaille.
Lisäksi hyvinvointialueen sosiaalisen median kanavissa kerrotaan hyvinvointialueesta ja sen palveluista.

Hyvinvointialue sosiaalisessa mediassa

Lisää aiheesta

Tietoa vuodenvaihteen muutoksista (pirha.fi)

Pirkanmaan hyvinvointialue pirha.fi

Asiakastiedote

Pirkanmaan hyvinvointialueen ajankohtaiset

 


 

Kaupunkipalvelut

Yhteystiedot

Mänttä-Vilppulan kaupunki
Seppälän puistotie 15
PL 69, 35801 MÄNTTÄ
(kaupungintalon virastoaika
klo 9.00-12.00 ja klo 13.00-15.00)

Vaihde
+358 (0)3 488 811

Laskutusosoite
Mänttä-Vilppulan kaupunki
PL 70, 35801 MÄNTTÄ
Y-tunnus: 0157867-2

Asiointipiste | Matkailuinfo
(Huomaa uusi käyntiosoite 31.7. alkaen)

Seppälän puistotie 15, 35800 MÄNTTÄ
+358 (0)3 4888 555