Mäntänvuoren Terveydessä kokeillaan ja kehitetään uusia terveyspalveluita

29.11.2018

Mäntänvuoren Terveyden tavoitteena on parantaa terveyspalveluiden saatavuutta ja tarjota vaihtoehtoisia yhteydenottokanavia terveyspalveluiden asiakkaille.

”Esimerkiksi etäpalveluiden avulla helpotamme väestön palveluihin pääsyä ja pyrimme antamaan terveysasemalla henkilöstölle paremman työrauhan tehdä potilastyötä kasvotusten. Vastaanotoilla Mänttä-Vilppulassa ja Juupajoella jatkaa tutuksi tullut henkilökunta. Henkilöstö on haastettu mukaan kehittämään ja uudistamaan palveluja. Me toivomme, että voimme jatkossa tarjota asiakkaille monipuolisemman palveluvalikoiman ja pystymme vastaamaan entistä paremmin asiakkaiden tarpeisiin ja toiveisiin”, toteaa palvelupäällikkö Johanna Nivala.

Etähoitajan vastaanotolle vaikka kotisohvalta

Terveysaseman kiireettömään vastaanottoon tulevat puhelut siirtyvät vielä loppuvuodesta hoitajapalveluun, jossa kokeneet terveydenhoitajat ja sairaanhoitajat vastaavat puheluihin rajatun puhelinajan sijaan koko virka-ajan klo 8−16 (perjantaisin ja pyhien alle klo 15 asti). Hoitajat tekevät perinteistä hoitajan puhelintyötä, eli neuvovat, ohjaavat ja varaavat aikoja. Lisäksi etähoitajat tekevät mm. elämäntapamuutosta tai pitkäaikaisen sairauden omahoidon tehostamista tukevaa Terveystsemppi-valmennusta siitä kiinnostuneille asiakkaille.

Jatkossa he myös pitävät puhelimitse ja videoyhteydellä etävastaanottoja, jolloin asiakas voi tulla vastaanotolle vaikka kotisohvaltaan. Hoitajat voivat myös konsultoida tarvittaessa etälääkäriä tai varata ajan hänen vastaanotolleen. ”Edelleen myös terveysasemalla on mahdollista päästä hoitajan ja lääkärin vastaanotolle kuten tähänkin asti”, kertoo Nivala. Etävastaanotto-toimintamalliin voi tulla tutustumaan tiistaina 4.12.2018 Juupajoen terveysasemalle klo 9.30–11 ja Mäntän terveysasemalle (Sarapiha) klo 12–14.

Asiakasraatiin kehittämään toimintaa

Terveyspalveluiden kehittämisestä kiinnostuneiden kuntalaisten on mahdollista päästä mukaan Mäntänvuoren terveyden asiakasraatiin. Asiakasraati kokoontuu noin neljä kertaa vuodessa ja on mukana kehittämässä uusia toimintamalleja. Asiakasraatiin haluavat voivat ilmoittautua mukaan vapaamuotoisella kirjeellä tai viestillä palvelupäällikkö Johanna Nivalalle 30.1.2019 mennessä (Pakkaajankatu 18 D, 35800 Mänttä tai johanna.nivala@pihlajalinna.fi). Asiakasraatiin pyritään kokoamaan mahdollisimman monipuolinen ja kattava edustus alueen asukkaista.

« Takaisin

Yhteystiedot

Mänttä-Vilppulan kaupunki
Seppälän puistotie 15
PL 69, 35801 MÄNTTÄ
(kaupungintalon virastoaika
klo 9.00-12.00 ja klo 13.00-15.00)

Vaihde
+358 (0)3 488 811

Laskutusosoite
Mänttä-Vilppulan kaupunki
PL 70, 35801 MÄNTTÄ
Y-tunnus: 0157867-2

Asiointipiste | Matkailuinfo
Hallituskatu 23, 35800 MÄNTTÄ
+358 (0)3 4888 555