Kotisivulle

Toimi näin, jos epäilet saaneesi koronavirustartunnan

25.9.2020

Maailman terveysjärjestö WHO julisti koronavirusepidemian pandemiaksi 11.3.2020.
Suomessa valmiuslaki oli käytössä 16.3- 16.6.2020, jonka jälkeen osa rajoitustoimenpiteitä on edelleen voimassa muiden lakien pohjalta.

Tartuntoja todetaan enenevästi koko maassa. On erittäin tärkeää, että hyvästä käsihygieniasta ja turvaväleistä huolehditaan koko ajan, jottei tilanne pahenisi. THL ja Pshp suosittavat kasvomaskeja käytettäväksi tilanteissa, joissa lähikontakteilta ei voida välttyä.

Jos omaat pieniäkin ylähengitystieinfektion oireita (esim. nuhaa, yskää tai kurkkukipua) mene ripeästi koronatestiin (kasvomaskin kera) ja jää kotiin sairastamaan ja odottamaan tulosta!

THL:n on päivittänyt 11.9.2020 lasten ohjetta: Alle kouluikäisen lapsen lieviä oireita voi seurata kotona pari päivää ilman testaamista. Koronatesti on aina aiheellinen, jos kouluikäisellä lapsella tai nuorella on koronavirukseen sopivia oireita.

Suomessa tartuntoja on tähän mennessä todettu 9484, joista Pirkanmaalla 385.
343 on kuollut koronavirustartuntaan.

Koronavilkku sovellus https://koronavilkku.fi/#kaytto

Toimi näin, jos epäilet koronaviruksen aiheuttamaa infektiota COVID-19   https://www.tays.fi/fi-FI/Toimi_nain_koronaviruksen_aiheuttamaa_in(103636)

Omaolossa voit itse tehdä oirearvion  koronavirustaudin oirearvio

Ota ensisijaisesti puhelimitse yhteyttä omaan terveyskeskukseen. Sieltä saat ohjeet hoitoon hakeutumisesta.

Mäntänvuoren Terveys Oy:n puhelinnumerot:

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ohjeiden mukaisesti COVID-19 näytteitä otetaan kaikilta henkilöiltä, joilla on koronavirusinfektioon sopivia oireita tai joilla terveydenhuollon ammattihenkilön arvion perusteella on aihetta epäillä koronavirustartuntaa.

THL:n on päivittänyt lasten ohjetta 11.9.2020: Alle kouluikäisen lapsen lieviä oireita voi seurata kotona pari päivää ilman testaamista. Koronatesti on aina aiheellinen, jos kouluikäisellä lapsella tai nuorella on koronavirukseen sopivia oireita. Lapsi pitää viedä testiin, jos hänellä on huoltajan tai terveydenhuollon ammattilaisen arvion mukaan koronavirusinfektioon sopivia oireita.

Tampereen yliopistollisen sairaalan koronavirusinfektio neuvontapuhelin  03 311 65333 Soita vain, jos epäilet itselläsi koronavirusinfektiota, etkä tiedä miten toimia.

THL Tietoa koronaviruksesta-puhelinneuvonta 02 955 35535 on auki arkipäivisin klo 8-21 ja lauantaisin klo 9-15. Puhelinneuvonnasta ei saa terveysneuvontaa eikä ohjausta päivystyksellisissä akuuteissa oireissa.

Terveen, mutta altistuneen henkilön karanteeniin  asettamisesta ja sairastuneen henkilön eristämisestä päättää tartuntatautivastuulääkäri.

Jos työntekijällä on todettu Covid- infektio, työstä poissaolo kestää vähintään 14 vuorokautta ja työntekijän on lisäksi pitänyt olla vähintään kahden (2) vuorokauden ajan oireeton. Muussa ylähengitystieinfektiossa riittää yhden (1) vuorokauden oireettomuus ennen työhön paluuta.

THL Usein kysyttyä koronaviruksesta https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajankohtaista-koronaviruksesta-covid-19/usein-kysyttya-koronaviruksesta-covid-19

Työterveyslaitos on ohjeistanut suojautumisessa terveydenhuollon henkilöstöä ja muita henkilöitä, jotka työssään voivat olla tekemisissä koronaviruksen tartuttaman henkilön kanssa. Esimerkiksi matkailu- ja siivousalalla työskentelevät voivat kohdata sairastuneita.

Työterveyslaitoksen sivuilta löytyy myös siivousohje, joka on tarkoitettu sekä yleiseen siivoukseen että COVID-19-tartuntatautiin sairastuneen henkilön oleskelutilojen puhdistustyöhön. Siivousohjetta voi käyttää myös yleiseen siivoukseen vähentämään tartuntatautien leviämistä ja suojaamaan siivoustyötä tekeviä tartunnoilta.

Koronavirustartuntoja voidaan ehkäistä hyvällä käsi- ja yskimishygienialla. Ohjeita: Käsienpesu ja yskiminen

MÄNTTÄ-VILPPULAN KAUPUNKIKONSERNIN TOIMINTAOHJE KORONAVIRUKSEN VARALTA 13.3.2020

Tarja Marjamäki
Hallintoylilääkäri