Kotisivulle

Tiedote: Milloin Suomessa tulee epäillä koronavirusinfektiota COVID-19

30.3.2020

Maailman terveysjärjestö WHO julisti koronavirusepidemian pandemiaksi 11.3.2020.
Pirkanmaan sairaanhoitopiirissä siirryttiin epidemian rajaamisvaiheesta sen liennytykseen 13.3.2020 alkaen ja 27.3.2020 todettiin, että epidemia on Pirkanmaalla käynnistymässä.

Suomessa tartuntoja on tähän mennessä todettu 1313, joista Pirkanmaalla 106.
Tehohoidossa on useita sairastuneista ja 13 henkilöä on kuollut.

Jos hyväkuntoisella henkilöllä on hengitystieoireita, hänen ei enää tule soittaa neuvonta- tai päivystysnumeroihin. Ohjeena on pysytellä kotona ja noudattaa yleisiä hengitystieinfektion kotihoito-ohjeita. Akuutin hengitystieinfektion oirein sairastunut sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijä ohjeistetaan pysymään kotonaan, kunnes hän on ollut yhden vuorokauden oireeton. Pelkkä nuha ilman kuumetta ei ole syy työstä poissaoloon. Jos työntekijällä on todettu Covid- infektio, työstä poissaolo kestää vähintään seitsemän vuorokautta. Työntekijän on lisäksi pitänyt olla vähintään vuorokauden ajan oireeton.

Omaoloon avattu koronavirustaudin oirearvio

Covid-19 näytteitä otetaan seuraavista ryhmistä Pirkanmaan kuntien alueella 20.3.2020 alkaen:

- välitöntä potilastyötä tekevä terveydenhuollon ja sosiaalihuollon  henkilökunta.

- sairaalahoitoa vaativa akuutti hengitystieinfektio, kun taudin syy ei ole ilmeinen.

- akuuttiin hengitystieinfektioon sairastunut henkilö, joka on varmistetun koronatapauksen lähikontakti tai palannut ulkomailta 14 vuorokauden sisällä.

Covid-19 näytteitä EI OTETA seuraavista ryhmistä, elleivät ole sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisia:

- hengitystieoireiset potilaat avohoidon toimipisteissä

- matkailijat, joilla on lieviä hengitystieoireita

- Covid-19 potilaiden lähikontaktit, joilla on lieviä hengitystieinfektio-oireita

Jos olet saanut voimakkaampia hengitystieoireita, ota ensisijaisesti puhelimitse yhteyttä omaan terveyskeskukseen. Sieltä saat ohjeet hoitoon hakeutumisesta.

Mäntänvuoren Terveys Oy:n puhelinnumerot:

Tampereen yliopistollisen sairaalan koronavirusinfektio neuvontapuhelin  03 311 65333 Soita vain, jos epäilet itselläsi koronavirusinfektiota, etkä tiedä miten toimia.

THL Tietoa koronaviruksesta-puhelinneuvonta 02 955 35535 on auki arkipäivisin klo 8-21 ja lauantaisin klo 9-15. Puhelinneuvonnasta ei saa terveysneuvontaa eikä ohjausta päivystyksellisissä akuuteissa oireissa.

Terveen, mutta altistuneen henkilön karanteeniin  asettamisesta ja sairastuneen henkilön eristämisestä päättää tartuntatautivastuulääkäri.

THL Usein kysyttyä koronaviruksesta https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajankohtaista-koronaviruksesta-covid-19/usein-kysyttya-koronaviruksesta-covid-19

Työterveyslaitos on ohjeistanut suojautumisessa terveydenhuollon henkilöstöä ja muita henkilöitä, jotka työssään voivat olla tekemisissä koronaviruksen tartuttaman henkilön kanssa. Esimerkiksi matkailu- ja siivousalalla työskentelevät voivat kohdata sairastuneita.

Työterveyslaitoksen sivuilta löytyy myös siivousohje, joka on tarkoitettu sekä yleiseen siivoukseen että COVID-19-tartuntatautiin sairastuneen henkilön oleskelutilojen puhdistustyöhön. Siivousohjetta voi käyttää myös yleiseen siivoukseen vähentämään tartuntatautien leviämistä ja suojaamaan siivoustyötä tekeviä tartunnoilta.

Koronavirustartuntoja voidaan ehkäistä hyvällä käsi- ja yskimishygienialla. Ohjeita: Käsienpesu ja yskiminen

MÄNTTÄ-VILPPULAN KAUPUNKIKONSERNIN TOIMINTAOHJE KORONAVIRUKSEN VARALTA 13.3.2020

Tarja Marjamäki
Hallintoylilääkäri