Kotisivulle

Tiedote: Milloin Suomessa tulee epäillä koronavirusinfektiota COVID-19

6.7.2020

Maailman terveysjärjestö WHO julisti koronavirusepidemian pandemiaksi 11.3.2020.
Hallitus linjasi 16.3.2020, että Suomessa vallitsee koronaviruksen vuoksi poikkeusolot. Valmiuslain käyttö ja poikkeustila ovat päättyneet 16.6.2020. Silti iso osa rajoitustoimenpiteitä on edelleen voimassa muiden lakien pohjalta .
Epidemian ensimmäinen aalto on Pirkanmaalla hiipunut ja hiipumassa koko Suomessa. Tartuntatestausta on lisätty akuuttiin hengitystieoireisiin sairastuneisiin kohdistuen, mutta uusia positiivisia ei Pirkanmaalta ole enää juurikaan löytynyt.

Suomessa tartuntoja on tähän mennessä todettu 7257, joista Pirkanmaalla 243.
329 on kuollut koronavirustartuntaan.

Omaoloon avattu koronavirustaudin oirearvio

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ohjeiden mukaisesti COVID-näyte otetaan aiempaa matalammalla kynnyksellä 16.4.20 alkaen.

COVID-19-epäily: henkilö on sairastunut akuuttiin hengitystieinfektioon ja jokin seuraavista (Tays päivitetty ohje 8.5.2020):

1. Oleskelu riskialueella 14 vuorokauden sisällä ennen oireiden alkua
  1. Tiedossa oleva kontakti COVID-positiivisen kanssa 14 vuorokauden sisällä ennen oireiden alkua
  1. Lääkärin perusteltu epäily, esimerkiksi

ota ensisijaisesti puhelimitse yhteyttä omaan terveyskeskukseen. Sieltä saat ohjeet hoitoon hakeutumisesta.

Mäntänvuoren Terveys Oy:n puhelinnumerot:

Tampereen yliopistollisen sairaalan koronavirusinfektio neuvontapuhelin  03 311 65333 Soita vain, jos epäilet itselläsi koronavirusinfektiota, etkä tiedä miten toimia.

THL Tietoa koronaviruksesta-puhelinneuvonta 02 955 35535 on auki arkipäivisin klo 8-21 ja lauantaisin klo 9-15. Puhelinneuvonnasta ei saa terveysneuvontaa eikä ohjausta päivystyksellisissä akuuteissa oireissa.

Terveen, mutta altistuneen henkilön karanteeniin  asettamisesta ja sairastuneen henkilön eristämisestä päättää tartuntatautivastuulääkäri.

Jos työntekijällä on todettu Covid- infektio, työstä poissaolo kestää vähintään seitsemän vuorokautta ja työntekijän on lisäksi pitänyt olla vähintään kahden vuorokauden ajan oireeton.

THL Usein kysyttyä koronaviruksesta https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajankohtaista-koronaviruksesta-covid-19/usein-kysyttya-koronaviruksesta-covid-19

Työterveyslaitos on ohjeistanut suojautumisessa terveydenhuollon henkilöstöä ja muita henkilöitä, jotka työssään voivat olla tekemisissä koronaviruksen tartuttaman henkilön kanssa. Esimerkiksi matkailu- ja siivousalalla työskentelevät voivat kohdata sairastuneita.

Työterveyslaitoksen sivuilta löytyy myös siivousohje, joka on tarkoitettu sekä yleiseen siivoukseen että COVID-19-tartuntatautiin sairastuneen henkilön oleskelutilojen puhdistustyöhön. Siivousohjetta voi käyttää myös yleiseen siivoukseen vähentämään tartuntatautien leviämistä ja suojaamaan siivoustyötä tekeviä tartunnoilta.

Koronavirustartuntoja voidaan ehkäistä hyvällä käsi- ja yskimishygienialla. Ohjeita: Käsienpesu ja yskiminen

MÄNTTÄ-VILPPULAN KAUPUNKIKONSERNIN TOIMINTAOHJE KORONAVIRUKSEN VARALTA 13.3.2020

Tarja Marjamäki
Hallintoylilääkäri