Kotisivulle

Tiedote: Milloin Suomessa tulee epäillä koronavirusinfektiota COVID-19

1.6.2020

Maailman terveysjärjestö WHO julisti koronavirusepidemian pandemiaksi 11.3.2020.
Hallitus linjasi 16.3.2020, että Suomessa vallitsee koronaviruksen vuoksi poikkeusolot.
Epidemian ensimmäinen aalto on Pirkanmaalla ja koko Suomessa hiipumassa. Tartuntatestausta on lisätty akuuttiin hengitystieoireisiin sairastuneisiin kohdistuen, mutta uusia positiivisia ei Pirkanmaalta ole enää juurikaan löytynyt.

Suomessa tartuntoja on tähän mennessä todettu 6859, joista Pirkanmaalla 241.
320 on kuollut koronavirustartuntaan.

Omaoloon avattu koronavirustaudin oirearvio

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ohjeiden mukaisesti COVID-näyte otetaan aiempaa matalammalla kynnyksellä 16.4.20 alkaen.

COVID-19-epäily: henkilö on sairastunut akuuttiin hengitystieinfektioon ja jokin seuraavista (Tays päivitetty ohje 8.5.2020):

1. Oleskelu riskialueella 14 vuorokauden sisällä ennen oireiden alkua
  1. Tiedossa oleva kontakti COVID-positiivisen kanssa 14 vuorokauden sisällä ennen oireiden alkua
  1. Lääkärin perusteltu epäily, esimerkiksi

ota ensisijaisesti puhelimitse yhteyttä omaan terveyskeskukseen. Sieltä saat ohjeet hoitoon hakeutumisesta.

Mäntänvuoren Terveys Oy:n puhelinnumerot:

Tampereen yliopistollisen sairaalan koronavirusinfektio neuvontapuhelin  03 311 65333 Soita vain, jos epäilet itselläsi koronavirusinfektiota, etkä tiedä miten toimia.

THL Tietoa koronaviruksesta-puhelinneuvonta 02 955 35535 on auki arkipäivisin klo 8-21 ja lauantaisin klo 9-15. Puhelinneuvonnasta ei saa terveysneuvontaa eikä ohjausta päivystyksellisissä akuuteissa oireissa.

Terveen, mutta altistuneen henkilön karanteeniin  asettamisesta ja sairastuneen henkilön eristämisestä päättää tartuntatautivastuulääkäri.

Jos työntekijällä on todettu Covid- infektio, työstä poissaolo kestää vähintään seitsemän vuorokautta ja työntekijän on lisäksi pitänyt olla vähintään kahden vuorokauden ajan oireeton.

THL Usein kysyttyä koronaviruksesta https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajankohtaista-koronaviruksesta-covid-19/usein-kysyttya-koronaviruksesta-covid-19

Työterveyslaitos on ohjeistanut suojautumisessa terveydenhuollon henkilöstöä ja muita henkilöitä, jotka työssään voivat olla tekemisissä koronaviruksen tartuttaman henkilön kanssa. Esimerkiksi matkailu- ja siivousalalla työskentelevät voivat kohdata sairastuneita.

Työterveyslaitoksen sivuilta löytyy myös siivousohje, joka on tarkoitettu sekä yleiseen siivoukseen että COVID-19-tartuntatautiin sairastuneen henkilön oleskelutilojen puhdistustyöhön. Siivousohjetta voi käyttää myös yleiseen siivoukseen vähentämään tartuntatautien leviämistä ja suojaamaan siivoustyötä tekeviä tartunnoilta.

Koronavirustartuntoja voidaan ehkäistä hyvällä käsi- ja yskimishygienialla. Ohjeita: Käsienpesu ja yskiminen

MÄNTTÄ-VILPPULAN KAUPUNKIKONSERNIN TOIMINTAOHJE KORONAVIRUKSEN VARALTA 13.3.2020

Tarja Marjamäki
Hallintoylilääkäri