Savosenmäen koulun oppilaat valmistivat pelikoneen

7.11.2019

Savosenmäen koulun aulassa seisoo näyttävä pelikone. Opettaja Timo Ranta-Ojala suunnitteli ja rakensi sitä yhteistyössä oppilaiden kanssa useamman vuoden.

Pelikoneeseen Ranta-Ojala on tuottanut opetuspelit matematiikan, äidinkielen ja maantiedon oppitunneille.

- Äidinkielen pelissä oppilaat voivat harjoitella muun muassa kaksoiskonsonantteja, pitkiä vokaaleja ja diftongeja, matematiikan pelissä kertotaulua ja maantiedossa pääkaupunkeja, kertoo Ranta-Ojala.

Pelikoneprojekti on ollut oppiainerajat ylittävä projekti ja siihen on osallistunut kaikkiaan noin 80 oppilasta. Käsityötunnilla pelikoneeseen on rakennettu aivan oikean pelikoneen näköinen runko. Myös rungon upeat maalaukset ovat oppilaiden käsialaa.

- Oppilaat ovat saaneet harjoitella myös pelien ohjelmointia. Kaikkiaan 20 uutta peliä on tekeillä, joista osa voi tulevaisuudessa päätyä koneeseen, kertoo Timo Ranta-Ojala.

Savosenmäen koulun 5 b-luokalle on nimetty 4 digiagenttia, Siiri, Ella, Matias ja Vesa. Opettaja Päivi Ruutana ohjaa digiagenttien toimintaa. 

- Meidän tehtävänämme on opastaa muita erilaisten digilaitteiden kuten pelikoneen sekä Bee-Bot -robottien käytössä, valaisevat Siiri ja Ella.

Digiagentit ovat luokkansa kanssa saaneet osallistua myös pelikoneen kysymysten laadintaan.

- Olemme saaneet keksiä muun muassa maantiedon peliin kysymyksiä, kertoo Siiri.

« Takaisin

Yhteystiedot

Mänttä-Vilppulan kaupunki
Seppälän puistotie 15
PL 69, 35801 MÄNTTÄ
(kaupungintalon virastoaika
klo 9.00-12.00 ja klo 13.00-15.00)

Vaihde
+358 (0)3 488 811

Laskutusosoite
Mänttä-Vilppulan kaupunki
PL 70, 35801 MÄNTTÄ
Y-tunnus: 0157867-2

Asiointipiste | Matkailuinfo
Hallituskatu 23, 35800 MÄNTTÄ
+358 (0)3 4888 555