Omakanta-palvelussa oli häiriötä lokakuusta lähtien – häiriö on nyt korjattu ja palvelu toimii taas
15.12.2020
Mänttä-Vilppulan kaupungin Omakanta-palvelu ei ollut toiminnassa lokakuusta lähtien siellä havaitun häiriön vuoksi. Syynä häiriöön oli syyskuun lopulla päättynyt järjestelmän allekirjoitusvarmenne, jonka päättymistä ei huomattu henkilövaihdoksesta johtuen. Häiriön selvittely aloitettiin välittömästi ja nyt palvelu toimii jälleen.
Varmenteen ongelmat aiheuttivat yhteyden katkeamisen arkistoon
Lokakuun alussa viikolla 41 havaittiin potilastiedon arkistossa ajoittaisia häiriöitä, jotka johtivat yhteyden katkeamisen arkistoon. Selvittely aloitettiin palveluntuottajan tukihenkilön toimesta välittömästi, kun saatiin tieto siitä, että häiriön aiheuttivat varmenteen ongelmat. Asian selvittely varmenteen myöntäjän kanssa kesti kolme viikkoa, jonka jälkeen saatiin ohjeet uuden varmenteen hakemisesta.
Palveluun haettiin uusi varmenne
Uusi varmennehakemus tehtiin marraskuun lopulla 20.11. ja varmenne myönnettiin joulukuun alussa 8.12. Varmenteen toimitusaika oli viisi arkipäivää ja tänään 15.12. uusi varmenne saatiin käyttöön. Omakanta-palvelut toimivat taas uuden varmenteen myötä. Häiriön aikana 1.10. lähtien Omakantaan menemättä jääneitä vanhempia tietoja ei ole vielä saatu vietyä palveluun, mutta asiaa hoidetaan edelleen parhaillaan. Tiedotamme heti, kun tiedot ovat Omakannasta katsottavissa.
Kaupunki teki korjaustoimenpiteitä ja ohjeistuksia
Uuden varmenteen hakemisen lisäksi tehtiin selvitystyötä ja korjaustoimenpiteitä, jotta samankaltaisia häiriötilanteita ei pääsisi syntymään. Jatkossa palveluvarmenteiden seuranta lähetetään palveluntuottajalle ja palveluiden tilaajalle osoitteisiin, joita seuraa useampi henkilö. Lisäksi varmenteen hakuprosessista ja vastuista laaditaan ohjeistus palveluntuottajille ja -tilaajille.
Lisätietoja:
Petri Kisonen
Tietohallintopäällikkö
etunimi.sukunimi@taidekaupunki.fi
044 797 2006