Kotisivulle

Vinkkejä kustannustuen hakuun

Valtiokonttorin palvelupäällikkö Saana Ruonala antoi vinkkejä Yrittäjämedioille kustannustukeen valmistautumiseen ja tuen hakemiseen. Tältä sivulta löydät yhteenvedon vinkeistä.

Liikevaihdon laskun oltava 30 %

Liikevaihdon on oltava laskenut 30 prosenttia kesä-lokakuun ajanjaksolla – tästä ei jousteta harkinnallakaan, sillä se on selkeästi ilmaissut laissa. Lisäksi on osoitettava liikevaihdon laskun olevan koronariippuvaista. 

Hae, vaikka toimialasi ei löytyisi listalta

Lista kustannustukeen oikeutetuista toimialoista on suppeampi kuin ensimmäisellä kierroksella. Tukea ei silta kannata jättää hakematta, vaikka omaa toimialaa ei löytyisi listalta. Toimialaa tärkeämpää ovat yrityskohtaisen tilanteen perustelut. Muista tällöin perustella tuen tarvetta ja muista vaatimus liikevaihdon 30 % laskusta kesä-lokakuun ajanjaksolla (kts. yllä).

Saana Ruonala kehottaa hakijoita avata omaa toimialaa ja yrityksen tilannetta kuin sitä selittäisi ihmiselle, jolla ei ole tuntemusta asiasta. Yrityksen nimi ei aina kerro yrityksen toiminnasta eikä yleinen toimiala aina kerro yrityksestä. Kattavat lisätiedot auttavat tukihakemuksen käsittelyssä. Perustele myös hakemuksessa valmiiksi lueteltuja joustamattomia kuluja käsittelyn nopeuttamiseksi.

Perustelut on kerrottava tiivistetysti, sillä hakulomakkeen merkkimäärä on rajattu. Hakijalla on kuitenkin mahdollisuus lähettää lisätietoja erikseen perään lisätiedot ja oikaisupyynnöt -lomakkeella.

Yleisimmät syyt hakemusten hylkäämiselle

Testaa laskurilla yrityksen mahdollisuuksia saada tukea

Hakemuslomake hakee verottajan tiedot automaattisesti. Valtiokonttorin sivuilla oleva laskuri ei sitä tee, mutta se antaa hyvän arvion oman yrityksen mahdollisuuksista saada tukea.

Kerää tiedot valmiiksi ennen hakemuksen täyttämistä

Ole huolellinen, kun mietit lomakkeen alussa olevaa kysymystä, onko yritys ollut vaikeuksissa ennen koronaa, eli 31.12.2019 – ei 31.12.2020! Yritykset, jotka ovat olleet vaikeuksissa ennen koronaa, eivät ole hakukelpoisia.

Tarkista, että antamasi tiedot ovat oikeat ja selkeät. Hakemuksen käsittelyaika venyy, jos käsittelijän on kysyttävä lisätietoja.

Tarkista yrityksen tiedot verottajan rekisterissä ja muuta ne etukäteen, ettei hakemus mene väärin. Tietojen päivittämisessä menee kolmesta seitsemään päivään. Hakemuksen korjaus vaatii suuremman työn.

Ruonolan mukaan ensimmäisinä päivinä tulleista hakemuksista huomaa, että osaa niistä on täytettyä hätäisesti. Käsittelyyn pääsee kaikki määräaikaan mennessä tulleet hakemukset, vielä ei siis ole mikään kiire, sillä hakemusaika päättyy vasta 26. helmikuuta 2021.

Tallenna hakulomaketta täytön aikana

Verkkolomake on tukea hakeneiden yrittäjien raportin mukaan kadottanut joitakin tietoja. Hakemuksen tekemiseen voi kulua aikaa ja lomaketta kannattaa tallentaa välillä, jottei joudu aloittamaan alusta.
 

Lähde: Suomen Yrittäjät. Linkki aukeaa uudessa välilehdessä. 

Elinkeinot

Yhteystiedot

Mänttä-Vilppulan kaupunki
Seppälän puistotie 15
PL 69, 35801 MÄNTTÄ
(kaupungintalon virastoaika
klo 9.00-12.00 ja klo 13.00-15.00)

Vaihde
+358 (0)3 488 811

Laskutusosoite
Mänttä-Vilppulan kaupunki
PL 70, 35801 MÄNTTÄ
Y-tunnus: 0157867-2

Asiointipiste | Matkailuinfo
Hallituskatu 23, 35800 MÄNTTÄ
+358 (0)3 4888 555