Visittaidekaupunki.fi -verkkosivun ensimmäinen vuosi
12.1.2023
Visittaidekaupunki.fi -verkkosivusto julkaistiin joulukuussa 2021, ja on näin ollen ollut auki jo reilun vuoden! Sivusto on alkanut vakiinnuttaa paikkaansa sekä paikallisten asukkaiden, että matkailijoiden keskuudessa.
Sivusto kasvattaa palveluyritysten näkyvyyttä alueella ja kehittää näin alueen palveluyrittäjien liiketoimintaa. Liiketoiminnan kehittämisen lisäksi sivusto toimii myös infopakettina matkailijalle, sillä sieltä löytyy myös tietoa mm. kulttuuri- ja luontokohteista. Sivustolta löytyy tällä hetkellä jo yli 170 yrityksen ja toimijan tiedot eri toimialoilta, kuten esimerkiksi erikoisliikkeet, hyvinvointipalvelut, ohjelmapalvelut, majoituspalvelut, kahvilat ja ravintolat, liikennepalvelut sekä taidekohteet. Sivustoa kehitetään jatkuvasti ja ensimmäisen vuoden aikana sivustolle onkin lisätty uusia kategorioita ja alakategorioita, kun eri toimialoilta on lähtenyt yrityksiä mukaan. Viimeisimpiä lisäyksiä ovat alakategoriat lähiruoka ja koti & piha. Sivustolle mukaan lähteminen on yrittäjille ja toimijoille maksutonta ja onnistuu helpoiten täyttämällä lomakkeen Visittaidekaupunki.fi -verkkosivuilla.
Kävijämäärät ovat olleet tasaisia koko vuoden ajan, pois lukien kesäsesonki kesä-elokuussa, jolloin kävijämäärät kolminkertaistuivat. Visittaidekaupunki.fi -verkkosivuston kävijämäärä ensimmäisen vuoden aikana oli yhteensä yli 14 500 erillistä vierailijaa ja vierailtuja sivuja yli 81 000 kappaletta. Näistä kävijöistä lähes 10 000 vierailijaa siirtyi sivustolta yritysten verkkosivuille tai verkkokauppoihin. Sivustolle siirryttiin eniten Googlen kautta, joko orgaanisen haun tai maksetun mainonnan avulla. Yhteistyökumppaneiden ja mukana olevien yritysten sivuilla olevien linkkien ja sosiaalisen median kanavien kautta sivustolle on myös siirrytty mukavasti.
Google-mainonta ja sosiaalisen median kanavat
Syksyllä 2022 Visittaidekaupunki.fi -sivustolle tehtiin maksettua Google-mainontaa. Kampanja alkoi lokakuun alussa ja päättyi vuoden loppuun. Kampanja oli suunnattu koko Suomeen ja sen tarkoituksena oli herättää mielenkiintoa Taidekaupunki Mänttä-Vilppulaa kohtaan kertomalla, miten laaja palveluvalikoima paikkakunnalta löytyy. Kampanja tavoitti yli 23 000 henkeä ja linkin klikkauksia Visittaidekaupunki.fi -verkkosivuille tuli yli 1700 kappaletta. Näistä suurin osa oli pirkanmaalaisia, mutta myös Uudeltamaalta verkkosivustolle klikattiin paljon. Eniten klikkauksia saatiin käyttämällä hakusanoja mänttä, mänttä vilppula, mänttä museo, mänttä ravintola sekä mänttä vilppula nähtävyydet.
Vuoden 2022 aikana Facebookissa tavoitettiin orgaanisesti lähes 300 000 henkeä. Postauksia tehtiin 1–3 kappaletta viikossa. Instagramissa postaustahti oli sama, ja siellä saatiin orgaanisesti tavoitettua 115 000 henkeä. Molemmissa kanavissa tehtiin myös maksettua mainontaa, ja nämä maksetut mainokset tavoittivat yhteensä noin 300 000 henkeä, ja mainosten näyttökertoja kertyi lähes 700 000. Facebookissa seuraajia on lähes 800 henkeä ja Instagramissa vajaat 450. Seuraajista suurin osa molemmissa kanavissa on naisia iältään 35–64 vuotta.
Ilmoita talviloma-ajan tapahtumista!
Viime vuonna talvilomien aikaan Visittaidekaupunki.fi -sivustolla julkaistiin tapahtumat -kampanjasivu, johon kerättiin talvilomaviikon ja sitä ympäröivien aikojen tapahtumia. Kampanjasivusta tehtiin nosto Visittaidekaupunki.fi -sivuston etusivulle ja sitä tuotiin esille myös somekanavissa jo ennen lomia, sekä talvilomaviikon aikana. Talviloman tapahtumat oli sen julkiolemisen aikana Visittaidekaupunki.fi -sivuston toiseksi vierailluin sivu. Tarkoituksena on tehdä samanlainen sivu myös tämän vuoden talvilomien tapahtumista. Voit ilmoittaa tapahtumasi Taidekaupungin tapahtumakalenteriin, ja me poimimme tapahtumat sieltä listaukseen!
Visittaidekaupunki.fi -verkkosivulla mukana oleville yrittäjille ja toimijoille järjestetään säännöllisin välijoin verkostoitumistilaisuuksia. Seuraava tilaisuus on keskiviikkona 1.2.2023. Tilaisuudesta lähetetään erillinen kutsu. Yrittäjille ja toimijoille suunnatuissa tilaisuuksissa käydään läpi sivuston ja somekanavien analytiikkaa, verkostoidutaan ja pohditaan tulevia toimenpiteitä. Tilaisuuksiin pyritään mahdollisuuksien mukaan kutsumaan myös eri alojen asiantuntijoita kertomaan lyhyitä tietoiskuja ajankohtaisista aiheista.